neděle

Ruce - Otokar Březina (minirecenze)

32/40

Ruce

Otokar Březina

Obálka
Milujete poezii, u níž musíte přemýšlet nad souvislostmi? Pokud ano, tak tvorba symbolistních básníků je pro vás jak stvořená. Potěším vás, Otokar Březina je právě autorem patřícím k české moderně, jež přinesla do české literatury několik přístupů a jedním z nich je právě symbolismus. V jeho duchu Otokar Březina sepsal svou sbírku básní s názvem Ruce.

Tato sbírka poprvé vyšla v roce 1901 a myšlenky, jež do ní autor zakódoval a jež se v ní plně formují, se obrací k jisté formě mystiky. V této oblasti Otokar Březina položil základní kameny a stal se tak předchůdcem mnoha dalších autorů, kteří šli v jeho šlépějích.

Ve sbírce je kladená velká míra symboliky právě do rukou. Pro autora jsou ruce symbolem lásky, ale také spojení a sounáležitosti mezi lidmi, dále však symbolizují tvrdou práci, jež může být pro člověka vysvobozující. Z čeho jej může vysvobodit? Pokud se člověk něčím proviní, práce ho může osvobodit z jistého začarovaného kruhu. Vina dle autora člověka doprovází už od úplného počátku jeho života.

Tato básnická sbírka pro mě byla interpretačně trošku náročnější. Na takovouto nálož metafor a symbolických vyjádření jsem opravdu nebyla připravená. Některé věci jsem si musela přečíst třeba i dvakrát, někdy i třikrát, abych pochopila, co danou slokou chtěl básník říci. Básně jsou vcelku dlouhé a jsou vyvedeny v zajímavých verších. Již od oka ve vás budou budit zvláštní dojem. I přesto peripetie a interpretační problémy hodnotím básnickou sbírku velice pozitivně. Vděčím jí za seznámení se se skvělým básníkem a se symbolismem. Tuto sbírku po několika přečteních mohu hodnotit krásnými 95 %. Vřele doporučuji všem, kteří se zajímají symbolismem a nebo rádi u čtení přemýšlí a interpretují.

Bibliografické údaje (zdroj: databazeknih.cz):
Žánr:                    Poezie
Rok vydání:         1944, 1. vydání originálu: 1901