neděle

Sbohem a šáteček - Vítězslav Nezval (minirecenze)

29/30

Sbohem a šáteček

Vítězslav Nezval

obálka
Milujete poezii a zároveň rádi objevujete místa, jež jsou někde v dáli a vy se tam jen tak nedostanete? Autor do této básnické sbírky zakomponoval své pocity z cest, které podnikl v roce 1933. Sbírka díky tomu získala podtitul, jenž zní: Básně z cesty.

Během své cesty Nezval navštívil Francii, Monte Carlo a Itálii, pak se vrátil zpět do Čech. Básně ve sbírce jsou ryze lyrické, jejich prostřednictvím došlo k obnově a oživení tradičního cestopisného žánru.

Když otevřete knihu, přivítá vás báseň Kapesní šátek a když ji budete zavírat rozloučí se s vámi básní Sbohem a šáteček. Když se nad tímto zamyslíme, plyne z toho velký smutek, prve z opuštění rodné vlasti a na konci smutek z toho, že se musíme vrátit do své vlasti. Můžeme tak zpozorovat jistý rámec celé sbírky, v němž se objevuje poetická lítost a lehký smutek. Básně mezi těmito dvěma naopak působí jako jakýsi pomyslný souhrn básníkových turistických zážitků.

Ve sbírce najdeme hned několik cyklů, každý je charakteristický něčím jiným. První z nich s názvem Vjezd do Paříže je inspirován pařížskými motivy. Další je jistým ohlasem slavných výtvarných děl, jedná se o oddíl pojmenovaný V Louvru, dále drobné improvizace v cyklu Bleší trh. Dalším oddílem je Paris - Lyon - Méditerranée, jenž konfrontuje téma živelné síly moře a téma mrtvého světa nepřátelského k životu. V oddílu pojmenovaném Akvárium si můžeme povšimnout obraznosti asociací, jež se neodmyslitelně váží k bizarním tvarům ryb pohybujících se v monackém mořském akváriu. V básních v cyklu pojmenovaném V italském vlaku si můžeme povšimnout prolínání protifašistické politické lyriky s lyrikou impresí a nálad.

Můj dojem ze sbírky byl velice pozitivní. Líbila se mi. Zavzpomínala jsem si při její četbě na dětská léta, kdy jsme se na základní škole učili dojemná slova právě básně Sbohem a šáteček. Interpretace básní je vcelku snadná a jsou takové ze života. Opravdu jsou v nich znát pocity a zážitky samotného autora. Sbírce dávám krásných 100 %. Četbu doporučuji všem, kteří milují poezii, určitě si sbírku oblíbí a patřičně užijí.

Žánr:                   Poezie
Rok vydání:        1966, 1. vydání originálu: 1934 ...více
Počet stran:         205