úterý

Pantomima - Vítězslav Nezval (minirecenze)

36/40

Pantomima

Vítězslav Nezval

Milujete básnické sbírky plné života a vyprávění osudů? Pokud jste si odpověděli kladně, tak vězte, že vás tato sbírka chytne za srdce a oblíbíte si ji už od první básně. Tato sbírka je zajímavostí, protože ač je druhým autorovým počinem, zároveň se stala básnickým manifestem poetistického směru.

Ve sbírce najdete hned několik básní, první z nich je Abeceda. V této básni autor pomocí 4 veršů popisuje každé písmenko od A až po Z. Dalším oddílem básní je Rodina Harlekýnů, v tomto oddíle společně s autorem oslavíme jarmareční a pouťový život ve 20. letech 20. století. Další částí je stať pojemnovaná Papoušek na motocyklu, která se stala teoretickou částí programu. Dále se ve sbírce vyskytují ryze lyrické oddíly s názvy Týden v barvách, Exotická láska, Múza a Cocktaily. Můžeme však objevit i jeden vaudeville Depeše na kolečkách, ale také filmový scénář, jenž nese název Raketa a jedná se o jakousi „fotogenickou báseň“. Oku pak lichotí báseň nazvaná Adé. Poslední místo ve sbírce zabírá lyrickoepická skladba s názvem Podivuhodný kouzelník, jež se skládá ze sedmi zpěvů.

Celá básnická sbírka na mě působila velice příjemným a občas až zábavným dojmem. Po každém oddílu se objevuje obrázek od Jindřicha Štýrského, jeho ilustrace si můžete povšimnout již na obálce sbírky. Kniha jako celek na mě působila velice veselým dojmem. Obrázky ve spojení s básněmi ve mně vyvolávaly různé pocity, ale ty byly vesměs kladné. Nikdy jsem necítila k dílu odpor. Celá sbírka se mi četla velice dobře a bez sebemenších potíží. Intepretace byla velice zajímavá, ale nikterak náročná. Čtenář při četbě neshledá téměř žádné symboly a celé dílo je vůči jeho četbě velice otevřené. Při čtení si povšimnete poetistické hravosti a obraznosti. Všem čtenářům, kteří mají rádi poezii, bych tuto sbírku velice ráda doporučila, protože věřím, že se vám bude líbit. Moje subjektivní hodnocení činí krásných 100 %.

Žánr:                   Literatura česká, Poezie
Počet stran:         143
Nakladatelství:    Akropolis