Edison - Vítězslav Nezval (minirecenze)

37/40

Edison

Vítěslav Nezval

Milujete poezii a rádi si jí zpestřujete své volné chvilky? Pokud ano, ráda vám prostřednictvím této
minirecenze představím jednu velice milou básnickou sbírku od autora, jehož jsem si v poslední době hodně oblíbila. Je jím Vítězslav Nezval a sbírku pojmenoval Edison.

Zpočátku jsem si myslela, že báseň bude hojně metaforická. Opak byl však pravdou, četla se mi téměř sama a užívala jsem si ji. V básni vystupují i další světoznámí vynálezci, autor je dává do kontextu a představuje prostřednictvím zajímavých jazykových prostředků celou jejich tvorbu a bádání.

Ve sbírce najdete báseň o pěti zpěvech. Tato báseň není nijak dlouhá, má pouhých 51 stran. Při četbě si můžete povšimnout velice výrazné výstavby celého díla. Autor dílo vystavil na šestistopém trocheji. Svým osobitým způsobem se konfrontoval s osobností amerického vynálezce, jehož vám představuje. Osud tohoto vynálezce umožnil Nezvalovi vyjádřit své pocity a myšlenky týkající se otázek smyslu života, tvůrčího činu a práce jako takové. Nezvalovi se podařilo sám sebe stylizovat do této poutavé básně, a to do role básníka-tvůrce spjatého s Edisonovou rodinou. Jeho touhou bylo naplnění jeho tvůrčí práce a překonání perspektivy smrti, přitakává tak nekonečnému proudu života.

Celá skladba na čtenáře může působit coby sonátového typu. Můžeme si v ní povšimnout noční atmosféry, která se v ní velice často objevuje, celá báseň pak občasně působí pochmurně.

Abych pravdu řekla, tato kniha se mi velice líbila a četla se mi téměř sama. Při čtení jsem si spoustu věcí mohla živě představit a interpretace sbírky byla vcelku pohodová. Metafory se sice občas nějaké objevily, ale nebylo jich tolik, aby mě sbírka odradila od čtení, ba naopak, spíše mě k četbě navnadila a trošku mi umožnila s autorem spoluutvářet celý text. Sbírku mohu vřele doporučit všem milovníkům dobré poezie a také fanouškům tohoto skvělého autora, jenž tvořil na počátku 20. století. Sbírce dávám krásných 100 %, protože si to zaslouží.

Bibliografické údaje:
Žánr:                   Poezie
Rok vydání:        1969, 1. vydání originálu: 1928 ...více