Blog o knihách, jenž je určen nejen pro knihomoly...

sobota

Česká klasická literatura 2

3)/10
Modrý a rudý
Fráňa Šrámek

Modrý a rudýMáte rádi českou klasickou literaturu? Milujete básničky, které v sobě mají určitou část příběhu? Pokud jste si odpověděli na obě otázky ano, tato kniha je určena právě pro vás.

O této knížce jsem věděla už hodně dlouho, ale jelikož mě některé sbírky poezie po přečtení od tohoto literárního druhu odradily, měla jsem na začátku semestru velký problém. Bála jsem se toho, že už se v poezii nenajdu a že mě nic nezaujme. Poté však ale přišla malá výzva, nejen ze strany školy, ale i od Danušky, jedné z mých věrných čtenářek. Dnes jsem se odhodlala tuto výzvu splnit a musím říci, že jsem velice mile překvapena. Díky této sbírce jsem v sobě našla odhodlání pustit se více do četby poezie.

Teď už ke sbírce samotné. Je v ní obsaženo 18 básní, tyto básně však od sebe jen tak nerozeznáte, protože nemají nadpis. Tento fakt umožňuje autorovi napojit na sebe jednotlivé básně a napsat ucelený ,,příběh“, který je ukryt na pozadí všech básní. Někdy se však můžete setkat s výtiskem, kde nadpisy jsou, věřte však tomu, že se nejedná o nadpisy jako takové. Jsou totiž utvořeny uměle z textu prvního verše.

V textu si můžeme povšimnout jistých symbolů, které si každý čtenář může vyložit po svém. Básně jsou nenásilné a moc pěkně se čtou, občas jsem měla pocit, že mají až písňový rytmus. I když nevím, zda bych si chtěla podobný text zpívat, působil na mě vcelku smutně. Přeci jen válka není nic hezkého a pokud si dílo interpretujete tak, jak jsem to učinila já, válku v tom jistě najdete. Autor však pod symbolem války myslí například boj v sobě sama, nebo boj proti společnosti. Šrámek toto dílo psal v období anarchobohémy a je to na díle dosti znát. Pokud budeme chtít interpretovat barvy, které se vyskytují v názvu, odvodíme si je snadno. Modrá zde zastupuje barvu rakouské uniformy a rudá označuje vzpouru, popř. anarchii. Název knihy tedy není nikterak náhodný, ale vystihuje přesně to, co ve sbírce čtenář objeví. Na 36 stranách se vyskytuje krásný rytmický, čtivý a snadno vstřebatelný text, který vás bude bavit a trošku si zapřemýšlíte při interpretaci nad tím, co autor daným spojením myslel, nad čím při psaní přemýšlel a napadne vás jistě i spousta dalších podnětů, které si budete při četbě promýšlet.

Přiznávám se, že se mi sbírka líbila. Byl to pro mě nevšední čtenářský zážitek, přeci jen prózu čte člověk téměř pořád, odborné knihy čte ke studiu či k samostudiu, ale je velice málo čtenářů, kteří si do své četby zařadí i poezii a já jsem hrdá na to, že teď konečně mohu říci, že se mezi ně řadím také.

Moje subjektivní hodnocení této knihy je 100 %, protože si to tato klasika zaslouží. Nejen za to, že je skvostně napsaná, ale i za to, že dokázala přeměnit můj původní názor na poezii.

Bibliografické údaje:
Žánr:                   Poezie - Poezie
Rok vydání:        1911, 1. vydání originálu: 1906
Počet stran:        36
Nakladatelství:    Mladé proudy

0 komentářů :

Okomentovat