Blog o knihách, jenž je určen nejen pro knihomoly...

středa

Život v oblacích

Eragon
Christopher Paolini
EragonDo tohoto díla jsem se pustila z toho důvodu, že mě zajímalo, jak na mě bude působit kniha, která je dle všeho původně směřována k dětskému čtenáři. Musím říci, že jsem si při čtení říkala, proč tak dlouho šla mimo mě. Překvapilo mě velice mile to, že měla co říci i mně, ač už jsem z knih pro dospívající vyrostla. Pokud se chcete proletět v mracích na svém drakovi, porozhlédnout se po okolí, prožít trochu napětí i strachu a zároveň si při četbě odpočinout, tak je tato kniha určena právě vám. Myslím si, že se zamilujete nejen do hlavního hrdiny, ale i do jeho přátel.
 
O knize: Kniha Eragon poprvé v originálu vyšla v únoru 2002 v rodinném nakladatelství Paolini International, LLC. U nás kniha vyšla v roce 2004 v nakladatelství Fragment. Je prvním dílem ze série Odkaz Dračích jezdců.
 
Děj knihy: Mladík, který získal jméno po prvním Jezdci, najde v lesích při lovu zvláštní věc. Přinese si ji domů a pyšní se jí. Ukáže ji i svému strýci, u kterého bydlí. Ten ho přesvědčí o tom, že by bylo nejlepší nalezenou věc prodat kupcům, až pojedou kolem. Jenže co se nestane, všichni, kteří věc zahlednou se od ní rychle vzdalují. Proč? Co se stane? Bude to pro Eragona výzva a podstoupí ji? Co myslíte? Pokud chcete najít odpovědi na své otázky, přečtěte si ji. Určitě si vaši pozornost zaslouží.
 
Co se mi líbilo: První, co mě na knize zaujalo, byla její krásně modrá uklidňující obálka s hlavou draka. Co se týče příběhu, čtenář v něm může najít spoustu zajímavých motivů. Najdete zde krásně popsanou přírodu, krásně zachycené povahy jednotlivých postav, ale také třeba i propracovaně popsané situace. Moc se mi líbilo, jak autor gradoval napětí. Příběh mi doslova utíkal před očima a v mé hlavě se odehrávaly veškeré situace, kterými mladík procházel. Skvělé bylo, že jsem se mohla úžasně vžít do pocitů chlapce, po jehož boku je čtenář od počátku až do konce děje. Musím vyzdvihnout i použití starého jazyka, který mě zaujal a do knihy určitě patřil. Jak by bez něj vypadala kouzla? Autor ve mně vyvolal chvilkami vztek, chvilkami porozumění a zároveň jsem si říkala, že dílo musel napsat dospělý zkušený autor.
 
Co mě překvapilo: Velice mě tedy posléze překvapilo, když jsem zjistila, že autor byl ve skutečnosti mladíček, který akorát vychodil základní školu. Dalšími prvky, které mě zaujaly, byly například zajímavé nadpřirozené postavy, se kterými jsem se zatím nesetkala. Na začátku knihy vás určitě mile překvapí krásná mapka, která vám posléze pomůže ve snadnější orientaci v příběhu. Postavy se pohybují po tolika místech, jmenují spoustu měst a bez mapky by to nebylo ono.
 
Co se mi nelíbilo: Je těžké říci, co se mi na knize nelíbilo. Ač jsem hledala sebevíc, tak snad jen občas unikla trošinku souvislost ve vyprávění, ale když se čtenář trošku zamyslí, zjistí, co danou pasáží chtěl autor říci.
 
Celkové hodnocení: S knihou jsem byla naprosto spokojená a přesvědčila mě o tom, že určitě fantasy literatura stojí za přečtení. Moje subjektivní hodnocení je 100 %.
 
Kniha si našla své milovníky, ale i odpůrce. Někteří jí vyčítají, že autor vykradl díla ostatních. Je pravda, že jsem fantasy literatuře zatím moc nedala, ale nemohu přeci autorovi vyčítat, např. že se v knize kouzlí, protože mi to připomíná knihy o Harrym Potterovi apod.
 
O autorovi: Christopher Paolini se narodil 17. listopadu 1983. Knihu Eragon začal psát ve věku pouhých 15 let. Inspiraci našel ve své silné náklonnosti k fikci a vědeckofantastické literatuře.
 
Údaje o knize:
Série:                     Odkaz Dračích jezdců (1.)
Žánr:                      Sci-fi a fantasy - Romány
Rok vydání:           2004, 1. vydání originálu: 2002
Počet stran:            488
Nakladatelství: Fragment
Překlad:                  Olga Machútová
Autor obálky:         John Jude Palencar
Vazba knihy:          vázaná s přebalem
ISBN:                     80-7200-978-8


























4 komentáře :

  1. Knížku jsem četla nedávnou a docela se mi líbila, ale teď mi doma leží druhý díl a já se nějak nemůžu odhodlat k tomu ho začít číst... :/
    Hezká recenze :)
    http://thereviewsforbooks.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, děkuji za Tvůj komentář, který mi udělal velkou radost. Na jednu stranu je škoda, že se nemůžeš dokopat k přečtení dalšího dílu, je to celkem škoda, já se do něj pustím, hned jak dočtu knížky do školy, protože je škoda nedozvědět se, jak to vše dopadne. Konec prvního dílu je, jak sis jistě všimla, otevřený a další děj se bude odehrávat v Eldestu :).

      Vymazat
  2. Joooo, tak Eragon me taky nadchnul, Eldest byl dobrý, Brisingr uz pokulhaval, ale Inheritance mám už přes rok rozecteny do půlky a ne a ne ho dorazit. ..... A přitom by mě zajímalo, jak do dopadne. Musím si dát asi novoroční předsevzetí ; -)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem tedy moc zvědavá, jak na mě zapůsobí další díly :). Uvidíme, třeba dopadnu stejně jako Ty, ale stejně se do toho pustím :).

      Vymazat