sobota

Slezské písně - Petr Bezruč (minirecenze)

39/40

Slezské písně

Petr Bezruč

Slezské písněVážení čtenáři, tentokrát vás prostřednictvím této minirecenze seznámím se světově proslulou básnickou sbírkou, jež byla přeložena minimálně do 40 světových jazyků. Vězte, že tato sbírka nevznikala původně jako soubor básní. V prvopočátku byla vydávána časopisecky a jelikož byla tematicky zaměřena na život, sociální a politickou situaci ve Slezsku, byly všechny básně sdruženy do této působivé, mnohdy až zpěvně působící básnické sbírky.

Když se do sbírky začtete, uvědomíte si, že se do ní autostylizoval sám autor, v některých básních se objevuje přímo zvolání, v němž je uveden autorův pseudonym, pod nímž celou sbírku vydal.  Jak jsme již naznačili, v básnické sbírce se můžeme setkat s národní a sociální tematikou, avšak objevit můžeme i milostnou lyriku (např. báseň Labutinka). Původně se sbírka nazývala Slezské číslo a po rozšíření o některé básně dostala jméno, pod nímž ji známe dodnes.

V knize najdeme hned několik typů básní. Prvním z nich jsou intimní básně osobního charakteru, v nichž můžeme najít lásku, ale i zklamání z ní. Druhým typem jsou sociální básně, v nichž autor kritizuje sociální poměry a národnostní útlak. Můžeme zaznamenat negativní postoj vůči poněmčování a popolšťování Slezska. Do třetího básnického typu spadají básně, v nichž můžeme shledat pohled na soudobou českou politiku. Tyto básně jsou hojně naplněné vlastenectvím, jež z básní přímo srší. Dále můžeme shledat básně, v nichž se pojí hned několik básnických postupů, tendencí a poetik, které zvyšují estetickou hodnotu díla. Posledním pátým typem básní jsou ty, jež oslavují některé obce ve Slezsku a na Moravě.

Celá básnická sbírka mě uchvátila a četla se mi téměř sama. Musím říci, že čtení stálo za to a že jsem ráda, že jsem mohla s touto originální básnickou sbírkou přijít do styku. Interpretace byla v některých případech hodně snadná, protože v básních nebylo příliš metafor, avšak některé byly hodně náročné. Jednak jsem si při četbě povšimla pasáží, které byly psány velice volně, nerýmovaly se, ale pak byly takové, které na mě působily až zpěvným dojmem a četly se mi více než dobře. Tato skvělá básnická sbírka, jež mi velice učarovala a ráda si ji přečtu kdykoliv znovu ode mě získává krásných 100 %.

Žánr:                     Poezie
Rok vydání: , 1. vydání originálu: 1909
Počet stran:      189