Blog o knihách, jenž je určen nejen pro knihomoly...

pátek

Tajemství dutého stromu

Pod dutým stromem
Vítězslav Hálek

Pod dutým stromemDnes jsem si pro recenzi vybrala klasickou knihu z období 2. poloviny 19. století. Asi si řeknete, jak jsem na daný titul přišla, když není moc známý. Ve výuce literatury 19. století jsme si povídali právě o tomto autorovi. Na příští hodinu jsme si měli načíst povídku Bajrama. Když jsem navštívila Krajskou knihovnu v Liberci, zjistila jsem, že všechny sborníky, které danou povídku obsahují, byly vypůjčeny. Tento malý zádrhel mě však neodradil od toho, abych se šla podívat do oddělení, kde se nacházejí Hálkova díla. Zde jsem našla právě tuto útloučkou a formátově překvapující knihu. Když jsem ji otevřela, byla jsem mile překvapena velikostí písmen.

Dílo (novela) pojednává o životě na vesnici, o radostech a strastech a o tom, zda se s nimi člověk dokáže vypořádat. Hlavním hrdinou je Veník, kterému umřela maminka. Jeho kamarádka Krista, která se také v knize hojně vyskytuje a dalo by se říci, že je druhou hlavní postavou, je sirotkem. V knize je častým motivem smrt a smutek. Dalšími motivy, které se v díle hojně objevují, jsou hudba, zpěv a putování. Putování je projevem romantismu.

Hálkovi nelze odepřít to, že umí krásně popsat přírodu a charakter postav. Při čtení jeho popisů si čtenář může krásně představit, jak vypadá místo, kde se děj odehrává, nebo postavy, které se zde objevují. K tomuto účelu používá prostředků, které čtenáře nenudí. Spíše se v něm snaží probudit zájem.

K ději:
Na začátku nám vypravěč popisuje situaci, kdy dosáhne Veník 12 let věku a začíná pást ovce. Na pastvu si s sebou může vzít housle, které pak v dalším příběhu hrají velkou roli. Na louku, kde pase ovce, za ním přichází každý den Krista. On hraje, ona zpívá. Asi ve čtvrtině knihy umírá Veníkův otec a děti se vydávají na dlouhou pouť. Kam jdou? Jakou roli v příběhu hrají housle? Co se stane s dětmi? Ano, je to spousta otázek, odpověď na ně naleznete právě v této novele.

Můj názor:
Nemám, co bych knize mohla vytknout. Líbila se mi. Líbily se mi popisy, které nebyly nudné. Dále považuji za velké pozitivum to, že autor přesně ví, kdy má do svého díla zakomponovat trošku napětí, kdy ho zvolnit a kdy příběh nechat vygradovat. Knihu bych doporučila všem, kteří si rádi přečtou klasiku a nevadí jim, když je děj smutný.

Bibliografické údaje:
Název: Pod dutým stromem
Autor: Vítězslav Hálek
Nakladatel: České národní knihkupectví, antikvariát a nakladatelství
Místo: Praha
Rok vydání: 1940
Edice: Odkaz národu
Počet stran: 62

0 komentářů :

Okomentovat