Blog o knihách, jenž je určen nejen pro knihomoly...

sobota

Česká klasická literatura

2)/10
Kniha apokryfů
Karel Čapek
Kniha apokryfůJste čtenáři, kteří mají rádi českou klasickou literaturu z období 1. poloviny 20. století? Máte rádi tvorbu Karla Čapka? Pokud ano, 
tato kniha jistě neunikla vaší pozornosti.

Kniha obsahuje větší množství krátkých textů, apokryfů, které mají námět v mitologických, popřípadě náboženských příbězích. Tyto příběhy jsou však obohaceny soudobou problematikou. Autor se inspiroval nejen bájemi, pověstmi a biblickými příběhy, ale také zde můžeme najít i příběhy inspirované shakespearovskými dramaty.

Pokud knihu vezmete do ruky, určitě nebudete litovat, texty se vám budou číst téměř samy. Toto není zapříčiněno pouze jednoduchostí a krátkostí textů, ale hlavní příčinou je zajímavost rozebíraných témat, ale i specifičnost použitých jazykových prostředků. V knize se můžeme setkat s přechodníky a se specifickou stylistickou vazbou.

Zaměřím-li se na postavy, tak jsou charakterizovány hlavně v ději svými skutky a případnými psychickými pohnutkami. Po přečtení si velice živě představíte, jak se kdo choval a jaký byl. Hodně málo se však dočteme o tom, jaký byl vzhledově. Tento fakt není pro řešení problematiky nijak zajímavý a rozhodně by to probíranému tématu nic nepřidalo, spíše by tento popis ubral na kvalitě a děj by se zbytečně uměle protahoval.

Místa jsou téměř totožná s popisem, který byl proveden v původních dílech. Jediné, čím se liší, je aktuálnost probíraných témat. Abych se přiznala, některé příběhy mě svou aktuálností zaujali více než v originálním znění.

Knihu jsem četla pro školní účely, ale když jsem se do ní začetla, zjistila jsem, že si ji po studiích ráda přečtu znovu, protože je originální, neotřelé a ještě nikdy jsem se s podobným zpracováním nesetkala. Dalším důvodem je jeho čtivost a v neposlední řadě je to dílo, které vás donutí se zamyslet nad svými skutky. V tomto všem jsem byla velice mile překvapena a musím konstatovat, že jsem ráda, že jsem knihu vzala do ruky a přečetla si ji.

Toto dílo bych doporučila všem, kteří mají rádi klasickou literaturu a rádi přemýšlejí o tom, co čtou. Zároveň musím podotknout, že to není dílo pro děti a dospívající. Domnívám se, že u nich by nedostala patřičné uznání a pochopení. Z mé strany se kniha dočká krásných 100 % v mém subjektivním hodnocení. Zajisté si to zaslouží.

Bibliografické údaje:

Žánr:           Literatura česká - Povídky

Rok vydání: 2000, 1. vydání originálu: 1932

Počet stran: 169
Nakladatelství: Primus
ISBN:           80-86207-09-9

0 komentářů :

Okomentovat