Blog o knihách, jenž je určen nejen pro knihomoly...

pondělí

Bylo, nebylo… Přemyslovci

Kosmas
Kosmova kronika česká
Kosmova kronika českáDnes jsem dočetla knihu, o které jsem si původně myslela, jak mě vůbec nebude bavit. Přeci jen se opět jednalo o splnění povinnosti do školy. Byl to však hloupý předsudek. Více se dozvíte níže.

Knihu jsem si doslova užila od prvních stránek. Autor v ní líčí události, které se odehrávaly na našem území od počátků rodu Přemyslovců až do roku 1125, kdy dílo končí smrtí z důvodu smrti autora, ta je zmíněna na posledních řádcích. Dozvíte se v ní, jak byla poslána družina pro Přemysla Oráče, aby se stal vládcem v české zemi. Situace, které se děly při návštěvě družiny u Přemysla, který pak s nimi odchází ze Stadic do Prahy. Toto považuji za základní kámen našeho národa a myslím si, že je tato kniha skvělým a velice čtivým přehledem vlády Přemyslovců.

Kniha je psána realisticky, protože se jedná o kroniku. V epilogu jsem se však ale dočetla, že počáteční kniha I. byla psána dle pověstí a vyprávění, takže je na čtenáři, aby si interpretoval, co by pravda mohla být a co naopak ne. II. a III. kniha už je psána dle skutečnosti, protože v době, kdy se děj odehrává autor žil.

Občas se v díle objevují archaismy, ale jejich význam je na konci vyložen ve vysvětlivkách, takže se nemusíte bát toho, že nebudete vědět, co chtěl autor říci. Zároveň se zde setkáte i s přechodníky a dalšími způsoby obohacení českého jazyka. Touto svou jazykovou bohatostí mě kniha velice potěšila. Zároveň se mi líbilo barvité líčení, např. líčení bojů, situace s vypíchnutým okem atd.

Jak jsem již psala, kniha stojí za přečtení. Dozvíte se něco nového z dějin, ale zároveň se přesunete v čase o pár století a prožijete si děj díky barvitému líčení s postavami. Rozhodně stojí za to odhodit své předsudky a zkusit tuto knihu vzít do rukou.

Žánr:                     Literatura česká - Ostatní
Rok vydání:         2005
Počet stran:          304
Vazba knihy:       vázaná s přebalem
ISBN:                  80-7185-515-4
Četli jste? Líbila se vám také?

0 komentářů :

Okomentovat